mandag 3. juni 2013

Øving 5, oppgave 2

Om å brenne seg i sosiale medier

Her vil jeg nevne noen ting det kan være lurt å tenke over for å unngå å tabbe seg ut på twitter.

Unngå automatiske standardsvar
Å svare høflig på twitter-meldinger som handler om din bedrift synes som en god idé. Det synes også American Airlines som svarte på alle twitter-meldinger, selv negative, om dem med den samme høflighetsfrasen om at de takker for støtten. Etterhvert bet mange seg merke i dette og de negative meldingene florerte, noe som nok fikk American Airlines til å revurdere sin twitter-strategi.


















Sjekke hva hashtaggen betyr
Celeb Boutiqe har klesplagg ved navn Aurora, og de ser at hashtaggen Aurora trender på twitter. Dette er like etter tragedien i Aurora, Colorado hvor 12 mennesker ble drept i en kinosal, og de velger å prøve å promotere klesplagget og butikken sin ved å bruke denne taggen. De fikk mye kritikk for dette og de burde nok sjekket bakgrunnen for denne hashtaggen først.










Sjekk at ikke den nye hashtaggen kan misforsås
Susan Boyle vant Britain's Got Talent i 2009 og ble superstjerne over natten. I 2012 kom hun ut med en et nytt album, og hva passer ikke bedre enn et release-party. Etter at en av hennes PR-ansatte publiserte en twitter-melding for å få oppmerksomhet rundt dette ble det veldig morsomt på twitter, og Susan Boyle ble gjort til latter. Susan Album Party var tanken, men det ble til #susanalbumparty som lett kan misforstås.







Ikke prøv å dra nytte av tragedier
Kmart ville vise sin støtte etter skolemassakren på Sandy Hook. Det høres jo ut som en god idé. Det eneste problemet var at de i samme twittermelding prøver å promotere leker for barn. Det ble såklart oppstyr og Kmart la seg paddeflate.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar