søndag 2. juni 2013

Øving 3, oppgave 1

Mekanismene i nettverksbygging med Twitter

I denne oppgaven skal jeg se på hvordan nettverksbygging fungerer på twitter.

Hvordan finne brukere å følge?
Twitter baserer seg på følgere, hvor brukerne kan følge hverandre, hvor man da får oppdateringer fra de man følger. Metodene for å finne hvem man vil følge på twitter er mange. Man kan f.eks. følge kjente personer man er interesserte i. Mer interessant er at man kan følge noen som involverer seg i temaer som man interesserer deg i. F.eks. kan man søke på #SoMe hvis man er interessert i sosiale medier, og man vil da få opp innlegg som er postet om dette temaet, og ut fra det følge personer som engasjerer seg her. En annen måte å finne brukere å følge er å se på de som følger deg. Man får en notifikasjon når noen har valgt å følge deg, og jeg ser for meg at det er vanlig å sjekke denne personen og om han virker interessant følge han. 

En siste måte jeg vil nevne for å finne hvem man vil følge er å se på hvem interessante brukere følger. Her kan man finne andre brukere med lignende interesseområder. En lignende metode er å se på brukeres lister, hvor brukerne kan være gruppert etter f.eks. interesseområder. Et eksempel her er Cecilie Staude @ceciliestaude som har flere lister. Er man interessert i sosiale medier kan listen med brukere kalt "Norske SoMe-kontakter" være et godt sted å finne noen å følge.






Hvilke kriterier brukes?
Når man har forstått hvordan man kan finne brukere er det viktig å forstå hvilke kriterier man bruker når man bestemmer seg for hvem man vil følge. Her mener jeg førsteinntrykket er viktig. Når man kommer inn på en profil er det flere ting man kan se etter, og her er en liste som med mulige kriterier for hva som kan avgjøre om man velger å følge eller ikke:
  • Hva skriver brukeren i sin beskrivelse av seg selv? Hva gjør han, hva er han interessert i osv. En bruker med lite eller unøyaktig informasjon her kan gi et negativt utslag.
  • Hvor mange tweets er postet? Har brukeren f.eks. ingen tweets, hvorfor skal man da følge han? Poster han 30 tweets per dag kan det være for mye, og også være negativt.
  • Hva poster brukeren? Poster han mye om det som interesserer deg? Hvis de 10 siste tweets er om temaer som ikke er av interesse vil det kanskje ikke være ønskelig å følge han.
  • Hvilken følger/følges-rate har brukeren? Dette kan være et nyttig tegn på om brukeren er interessant. Hvis han følger 500, men bare følges av 5 tyder det på at ikke mange synes denne brukeren er verdt å følge, altså at han ikke poster med godt innhold. Her er et ekempel:





Hvordan få følgere?
Her bør man se på kriteriene jeg har beskrevet over, og ta seg litt tid til å tenke gjennom hvordan man bygger opp sin profil på twitter. Her er noen punkter man bør tenke på:
  • Man bør ha en god beskrivelse av seg selv, og poste noen tweets før man begynner å følge andre brukere, da en tom profilside ikke akkurat inviterer andre til å følge deg tilbake.
  • Velge hvem man følger med omhu. Ikke bare følg masse brukere uten å tenke på hvorfor disse skal følges. For det første bør man tenke på hva disse vil gi deg, da det ikke er noe poeng med oppdateringer fra 100 personer hvor 80% av disse er uinteressante. For det andre ser det ikke bra ut hvis du følger veldig mange, men veldig få følger deg, Man bør være oppmerksom på denne raten.
  • Være oppmerksom på hva man poster. F.eks. veldig mange sosiale tweets til venner og bekjente kan bety at brukere innen fagområdene man er interessert i vil finne tweetene dine uinteressante. Her er det dog et spørmål om hva twitterbrukeren skal brukes til, men er det et mål å bygge et godt fagnettverk eller i bedriftssammenheng kan slike virke negativt.
Reetweets
Dette er en mekasnisme på twitter som lar brukere poste tweets som andre har lagt ut. Den kommer som en tweet fra brukeren som reetweeter, men med en beskrivelse av at den er reetweetet og hvem som opprinnelig postet denne. Det som gir en slik melding en ekstra verdi er at en tweet kan nå ut til mange flere enn følgerne av brukeren, og det gir tweeten et slags "kvalitetsstempel".


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar