søndag 2. juni 2013

Øving 3, oppgave 3

Virksomheters bruk av twitter til relasjonsbygging

Veldig lenge har all markedsføring av bedrifter foregått i form av reklame i ulike varianter. Man har kommunisert med kunder i aviser, reklameplakater, tv-reklamer og annonser på internett. Alt dette er enveiskommunikasjon, da bedriftene sprer sitt budskap og kundene kun lytter. I de senere år sosiale medier på internett åpnet for nye muligheter innen markedsføring, og flere og flere bedrifter begynner å forstå mulighetene som ligger her, og viktigheten av å være synlige på denne plattformen. En av de største og kanskje viktigste sosiale mediene i dagens samfunn er twitter, og jeg vil i denne oppgaven beskrive hvordan bedrifter kan bruke twitter til relasjonsbygging og som markedsføringskanal.

Twitter er et nettsamfunn og mikrobloggingtjeneste med over 500 millioner aktive brukere. Som alle sosiale nettsamfunn handler det her om å kommunisere med andre og dele informasjon. Man velger hvem man vil følge slik at man får oppdateringer fra utvalgte brukere.

For en bedrift er det mange fordeler og muligheter ved å bruke twitter aktivt. For det første er det en fin mulighet til å dele nyeste informasjon om bedriften (tilbud, konkurranser osv.) med mange mennesker raskt. Mange mennesker følger sine favorittbedrifter og bedrifter får på denne måten reklamert til mennesker som er interesserte.

Ved å være oppmerksomme og oppdatert på hva som skjer på twitter kan man finne ut hvem som snakker om bedriften. Hva som sies om bedriften i sosiale medier er viktig og kan påvirke omdømme både positivt og negativt. Ved å være tilstede kan man lettere danne seg et bilde av hva mennesker mener.

For å skape engasjement og interesse om bedriften bør man publisere gode oppdateringer og delta i diskusjonene om temaer knyttet til bedriften og dens virksomhetsområde. Man kan svare kunder som stiller spørsmål, beklage/forklare om noen sier noe negativt, takke for god omtale osv. Alt dette gjør at bedriften virker sympatisk og gjør at kundene stoler mer på bedriften.

Noe som kan være lurt er om ikke alle oppdateringer handler om bedriften og om tilbud, konkurranser osv. Da blir det mer en enveiskommunikasjon og reklame som brukere på twitter kan oppleve som mer forstyrrende enn interessant. En blanding av reetweets fra andre som skriver om tema knyttet til bedriftens virke, ny informasjon om bedriften, konkurranser, svar på kundespørsmål osv. er mitt tips.
Her er et eksempel fra twitter-feeden til Stormberg hvor jeg mener de har en god balanse i sine oppdateringer:



Her er det konkurranser, retweets fra andre med hashtag Stormberg og informasjon om butikkåpning. Erna Solberg har vistnok vært med på en aktivitet knyttet til Stormberg, og å få med noen oppdateringer lagt ut av andre som også inneholder hashtag Erna_solberg gjør oppdateringene veldig synlige for mange mennesker på twitter. Stormberg har i dag nesten 6000 følgere, og virker å ha en klar strategi for hvordan man lykkes i sosiale medier. Jeg har også i stor grad inntrykk av at de lykkes veldig godt, da de er overraskende synlige på twitter. At jeg som nybegynner på twitter har lagt merke til dem på en positiv måte, uten å oppsøke dem, er et godt tegn på at de lykkes med sin strategi.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar