mandag 3. juni 2013

Øving 4, oppgave 3

Virksomheters bruk av måleverktøy

Hvorfor måle?
En bedrifts satsing på sosiale medier krever ressurser, og disse må forsvares forretningsmessig. Hvorfor skal en bedrift bruke mye penger på markedsføring i denne kanalen hvis man ikke vet om dette skaper noen verdi for bedriften? Akkurat som for enhver satsing er forutsetningene for suksess krever at man har klare definerte mål og en god strategi. Det må man også ha for å forsvare en satsing på sosiale medier, og da må man også kunne måle om målene er nådd. Målene her kan være tall fra økt salg og økning i sidevisninger på nettsted, men det kan også være mål av type økt annerkjennelse eller deltakelse.












Hva bør måles?
Etter å ha lest fra ulike kilder på nett er det en ting som virker klart, og det er at dette er et omstridt tema. Normalt måles effekt av en investering i ROI (Return of Investment) og det forsøkes også av noen gjort med en investering i sosiale medier, men flere mener dette er en vanskelig oppgave. Her er noen sitater fra Helena Makhotlova som mener man ikke kan måle ROI av en satsing i sosiale medier:

"Et av ankepunktene mot å måle ROI for sosiale medier er at ikke alt kan måles og forklares, og at det derfor ikke er riktig å måle ROI."

"... det å spørre om «Hva er ROI for sosiale medier» er et altfor vidt og generisk spørsmål om alt og ingenting samtidig."

http://www.kampanje.com/kommentert/article5986735.ece


Som vi ser er det uenighet om ROI, men vi kan se på metoder for å måle resultater av en investering på sosiale medier som ikke nødvendigvis gir resultater av type avkastning i kroner og øre. En analyse av nettrafikken er en metode som kan gi mange svar på om hva man får igjen av bruk av sosiale medier. Med et verktøy som f.eks. Google Analytics kan man få statistikk på antall besøkende, hvor lang tid besøkende er på sidene, hvor de besøkende kommer fra, hvilke sider går de besøkende til etter å besøkt nettstedet og mer, og alt dette kan brukes til å svare på om bruken av sosiale medier gir en verdi. Ved bruk av denne informasjonen kan man f.eks. se om en aktiv bruk av sosiale medier gir økte besøkstall på nettstedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar