søndag 2. juni 2013

Øving 4, oppgave 1

Google Analytics

I denne oppgaven skal jeg skrive om analyseverktøyet Google Analytics, som jeg nå har testet ut. Siden jeg ikke har mange besøkende på min side bruker jeg utklipp fra bilder jeg har funnet på nett.

Google Analytics er et gratis verktøy fra Google som samler data og statistikk om besøkende på en nettside, noe som kan være nyttig både for privatpersoner og bedrifter. Under er en oversikt over de viktigste mulighetene jeg mener dette verktøyet gir, og hvordan denne informasjonen kan brukes av bedrifter.

Antall besøk
Man kan få informasjon om hvor mange besøkende siden har og få presentert dette på forskjellige måter, f.eks. pr. dag, pr. måned. Man kan også få presentert disse tallene ved en graf. Her kan man lett se hvor populær nettsiden er, noe som i seg selv er veldig nyttig å vite for en bedrift. I tillegg kan man se når siden besøkes oftest. Dette kan være svært nyttig. Er det f.eks. flere besøk etter en reklamekampanje på TV enn det var før? Her kan man finne svar på om markedsføring lykkes. Også virkningene av kampanjer på nett sidene kan avsløres ved å se på disse tallene. Hvor mange besøkende har et produkt det er kampanje for på hovedsiden kontra tidligere?










Tid brukt på siden
Man kan også få informasjon om hvor lang tid besøkende er på siden, eller på de forskjellige undersidene. Tallene her kan gi flere nyttige svar for en bedrift. Det kan gi svar på om man tilbyr det de besøkende forventer når de kommer til siden. Fluktraten beskriver hvor mange som besøker siden for deretter å forlate den uten å foreta seg noe. Er denne høy kan det være noe galt med presentasjonen, eller man får besøkende som forventer noe annet. Man kan også se hvilke deler av nettstedet som besøkende bruker mye/lite tid på, noe som kan gi mulighet for å analysere hva som er styrker/svakheter ved de forskjellige delene av nettstedet.


        


Demografi
Verktøyet kan også gi informasjon om hvor de besøkende kommer fra. Dette kan være nyttig for å finne ut om hvor bedriften er populær. For en nettbutikk kan det være viktig for å se hvor markedsføringen fungerer og hvor man bør forbedre dette. F.eks. hvis målgruppen kun er i Norge er det ikke veldig godt tegn om flesteparten av de besøkende kommer fra sverige.




Destinasjonssider og utgangssider

Med destinasjonssider kan man få informasjon om hvor de besøkende drar etter at de forlater bedriftens nettsted. Dette kan hjelpe til å gi svar på hvorfor de besøkende forlater nettstedet. For et nettsted av typen nettbutikk kan det også gi svar på hvem våre konkurrenter er, og hvis en annen nettbutikk er representert med et høyt tall her kan det være lurt å ha et øye til disse. Det kan bety at de besøkende ofte sjekker priser hos denne konkurrenten. Utgangssider forteller oss hvilke av bedriftens sider de besøknde forlater nettstedet på. Dette kan være nyttig når man vil analysere hvorfor brukerne forlater nettstedet, og kunne gjøre forbedringer ved de sidene med høyt tall her.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar