torsdag 30. mai 2013

Øving 2, oppgave 3

Hvorfor trengs en strategi?

Sosiale medier er en forholdsvis ny kommunikasjonskanal for bedrifter, og denne gir mange nye muligheter og har et stort potensial for bedrifters profilering og merkevarebygging. En ting kundene bruker sosiale medier til er å få produktinformasjon.






Men dette handler om mye mer enn det. Kundene i dagens samfunn er veldig annerledes enn de var for noen år tilbake. Det er ikke lengre en monolog fra bedriftene, hvor kundene lytter, men heller en dialog og et sted hvor bedrifter og kunder møtes til utveksling av tanker og meninger, og som Erlend Førsund skriver i sin blogg:

Kundene våre, som før lyttet til oss, er nå deltakere, og de vil at vi skal lytte til dem. Alle er i mediebransjen – du, kunden, pressen, ja, alle som vil være der.

At bedrifter må følge denne forandringen er viktig, noe som Thomas Holm Helgesen poengeter på twitter:






En av bedriftene som er kjent for å være dyktige i sosiale medier er Stormberg, og de har helt klart fått med seg, og er bevisste på at kundenes makt har blitt større, og at debatten mellom bedrift og kunder er viktig.






Sosiale medier er en forholdsvis ny måte for bedrifter å være i kontakt med sine kunder på, men utviklingen har skjedd veldig raskt, og det har ført til at det lenger ikke bare er en mulighet for bedrifter, men at det har kommet til et punkt hvor det er en forventning blandt kundene at bedriften skal være tilgjengelig på sosiale medier. Dette legger et større press på bedrifter som ikke er en del av denne utviklingen.






Sosiale medier gir bedrifter uten tvil mange og gode muligheter, men det kan også brukes feil og være inneffektiv, eller til og med gi et negativt inntrykk av bedriften. For å unngå dette og for å få best mulig utnytte av bruk av sosiale medier er det viktig med en strategi. Det skrives mye om dette temaet på nettet, og her er noen punkter jeg har funnet som jeg mener bør være med i en slik strategi:

- Hva ønsker man å oppnå ved bruk av sosiale medier? En definasjon av konkrete mål er viktig.
- Hvordan ønsker man å oppnå dette? Hva skal man gjøre i sosiale medier?
- Hvordan vil man framstå i sosiale medier?
- Hvilke kanaler skal man bruke?
- Hvilken del av bedriften skal være ansvarlig og hvem skal delta?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar